تبلیغات کلاهبرداری در فیسبوک و اینستاگرام صدای سنا را درآورد

تبلیغات کلاهبرداری در فیسبوک و اینستاگرام صدای سنا را درآورد
سناتور‌های آمریکایی از کمیسیون‌های فدرال خواسته‌اند تا به بررسی فعالیت‌های کلاهبرداری در پلتفرم‌های وابسته به شرکت متا بپردازند.
کد خبر : ۱۷۹۶۳۲

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبنا به نقل از رویترز، «جاش هاولی» و «ریچارد بلومنتال» سناتور‌های ایالات متحده در اقداماتی جدی علیه تبلیغات کلاهبرداری در فیسبوک و اینستاگرام، از سران کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) درخواست کرده‌اند تا به بررسی شیوه‌های تبلیغاتی متا پلتفرمز، شرکت مادر این دو شبکه اجتماعی، بپردازند.

این درخواست پس از انتشار گزارشی از رویترز که به درآمد‌های کلاهبرداری این شرکت از طریق تبلیغات در پلتفرم‌هایش اشاره می‌کند، مطرح شده است.

در نامه‌ای که به این دو نهاد فدرال ارسال شده، هاولی و بلومنتال با تأکید بر لزوم اقدام فوری، نوشته‌اند: FTC و SEC باید بلافاصله تحقیقات را آغاز کنند و اگر گزارش‌ها دقیق باشد، اقدامات اجرایی قوی را در صورت لزوم پیگیری کنند. آنها همچنین خواستار بازپس‌گیری سودها، پرداخت جریمه‌ها و توقف تبلیغات کلاهبرداری شدند.

بر اساس گزارش رویترز، اسناد داخلی متا نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ درصد از درآمد خود، معادل ۱۶ میلیارد دلار، از تبلیغات غیرقانونی به دست آورده است. یکی از این اسناد به درآمد ۳.۵ میلیارد دلاری متا از تبلیغات کلاهبرداری با ریسک بالا هر شش ماه اشاره کرده است.

همچنین، برخی از مستندات نشان می‌دهند که قوانین ضد کلاهبرداری متا به طور کامل بر بسیاری از تبلیغاتی که به نظر می‌رسد روح قوانین این شرکت را نقض می‌کنند، اعمال نمی‌شود.

در واکنش به این گزارش، متا اعلام کرده که در هجده ماه گذشته، گزارش‌های کاربران درباره کلاهبرداری‌ها را ۵۸ درصد کاهش داده است. «اندی استون» سخنگوی متا، در این زمینه گفت: نامه هاولی-بلومنتال ادعا‌هایی را مطرح می‌کند که اغراق‌آمیز و نادرست هستند. ما به طور جدی با کلاهبرداری و تقلب مبارزه می‌کنیم، زیرا مردم در پلتفرم‌های ما نمی‌خواهند این محتوا را ببینند.

با این حال هاولی، سناتور جمهوری‌خواه از میسوری، و بلومنتال، سناتور دموکرات از کنتیکت، نسبت به تلاش‌های متا برای مبارزه با تبلیغات غیرقانونی ابراز تردید کرده و به «کتابخانه تبلیغاتی» این شرکت اشاره کردند.

این کتابخانه، پایگاه داده‌ای عمومی از تبلیغاتی است که در پلتفرم‌های متا منتشر می‌شود. آنها نوشتند: حتی یک بررسی کوتاه از کتابخانه تبلیغاتی متا نشان می‌دهد که تبلیغات قابل شناسایی برای قمار غیرقانونی، کلاهبرداری‌های پرداخت، کلاهبرداری‌های رمزارز، خدمات جنسی دیپ‌فیک هوش مصنوعی و پیشنهادات جعلی مزایای فدرال وجود دارد.

سناتور‌ها همچنین به گزارش رویترز اشاره کرده‌اند که متا خود برآورد کرده است که پلتفرم‌های آن در یک سوم از تمام کلاهبرداری‌ها در ایالات متحده نقش دارند و به تخمین FTC اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در سال گذشته ۱۵۸.۳ میلیارد دلار به کلاهبرداری‌ها باخته‌اند. آنها نوشتند: این نشان می‌دهد که متا مسئول بیش از ۵۰ میلیارد دلار خسارت به مصرف‌کنندگان بوده است.

این نامه ادعا می‌کند که متا به طور عمدی تصمیم به پذیرش تبلیغاتی که فعالیت‌های کلاهبردارانه را ترویج می‌کند، گرفته است. کلاهبرداری‌ها به راحتی در فیسبوک و اینستاگرام گسترش یافته‌اند در حالی که متا به طور چشمگیری کارکنان ایمنی خود را از جمله برای بررسی‌های الزامی FTC کاهش داده است، حتی در حالی که مبالغ غیرقابل تصوری را به پروژه‌های هوش مصنوعی تولیدی خود اختصاص می‌دهد.

بلومنتال و هاولی همچنین نگرانی خود را درباره تبلیغات جعلی که به نمایندگی از دولت ایالات متحده یا شخصیت‌های سیاسی عمل می‌کنند، ابراز کرده‌اند. آنها به مثالی از یک تبلیغ جعلی اشاره کردند که ادعا می‌کرد رئیس‌جمهور دونالد ترامپ به دریافت‌کنندگان کمک غذایی ۱۰۰۰ دلار ارائه می‌دهد.

نامه آنها می‌گوید: در حالی که به متا درباره تبلیغات دیپ‌فیک که سیاستمداران را جعل می‌کند هشدار داده شده است، این شرکت همچنان به پخش کلیپ‌های کلاهبرداری ادامه می‌دهد. آنها افزودند: بهره‌برداران این کلاهبرداری‌ها معمولاً گروه‌های سایبری مستقر در چین، سریلانکا، ویتنام و فیلیپین هستند.

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»